S-a scris destul de mult despre Coaching in ultimul an, mai ales in presa de business din Bucuresti, pentru ca sintagma „piata de coaching” sa para indreptatita.

Pentru a afla daca exista o piata de coaching, ar fi nevoie sa stim cine este consumatorul potential de coaching in Romania. Mai precis – care este „profilul” acestuia, cu ce se ocupa, ce varsta are, care sunt nevoile lui in viata personala si profesionala, care sunt veniturile lui, si nu in ultimul rand – care sunt visele lui!

Experienta profesionala din ultimii ani mi-a oferit suficiente informatii ca sa imi pot creea o imagine a pietei despre care vorbim aici. O imagine schitata doar, la care avem de lucrat toti cei care ne dedicam resursele personale pentru dezvoltarea si promovarea aceastei profesii in Romania.

Si cui se adreseaza coachingul? Care este profilul consumatorului potential de coaching?

Beneficiarul ar putea fi – orice persoana care intuieste, ori stie ca, acolo, inlauntrul propriei finite sau dincolo de tiparele comportamentelor de zi cu zi, se afla altceva cu mult mai bun, si mai valoros, care poate – si uneori devine imperios si necesar – sa  fie scos la lumina, valorificat. Si asta, deoarece, in ultima instanta, prin coaching nu facem altceva decat sa valorificam potentialul urias de dincolo de aparente, din fiecare om!

Pentru a face acest lucru, ca profesionisti, avem nevoie sa credem cu tarie ca in fiecare om obisnuit exista capacitati  nebanuite, ce pot depasi chiar si imaginatia noastra. Si ca fiecare om isi va gasi propriul drum pentru realizarea visului personal, cu sprijinul nostru.

Din perspectiva personala raspunsul este ca da, putem vorbi despre o piata de coaching azi in Romania. Si este chiar o piata emergenta, cu un potential aparent nelimitat. Dar pentru a desena o imagine clara a ei, cred ca este nevoie de transparenta si comunicare.

Spun comunicare si transparenta pentru a definii modul in care noi profesionistii putem sa contribuim la dezvoltarea pietei de coaching. Sa comunicam mai deschis si catre o audienta din ce in ce mai larga despre „ce este coachingul”, ce il deosebeste de alte forme de consiliere, sau de mentoring, sau  de psihoterapie. Spun transparenta, deoarece am inteles ca ajung mai repede la mintea si sufletul oamenilor acele informatii care sunt rezultate concrete ale experientei unui coach. Acele rezultate uneori (aparent) miraculoase obtinute dupa daor cateva sesiuni de coaching.

Povestindu-va voua cazul concret al unei persoane care a apelat la sesiuni de coaching, pentru a gasi solutii la problema despre care afirma la inceput  ca „… nu vad sa existe nici o solutie pentru mine….”, desigur ca ar fi mult mai relevant, decat sa va descriu un proces teoretic dintr-o sesiune teoretica si virtuala de coaching. Si mai relevant decat atat ar fi poate, tot in spiritual transparentei despre care vorbeam, sa oferim cat mai des informatii despre finalitatea acestor sesiuni – despre cum persoana la care faceam referire mai devreme spune „… o parte din mine stia ca merit sa fiu fericita, …”, intr-o sesiune finala a procesului de coaching.

Ori poate cazuri din lumea businesului – povestea unui om de afaceri de success, cu beneficii lunare ce depasesc cu mult veniturile medii ale romanului obisnuit, dar care se simte nemultumit, nervos si frustrat, care la prima sesiune de coaching afirma „… niciodata nu voi fi fericit, pentru ca nu e posibil sa fii fericit cand muncesti din greu 12 ore pe zi…”, si care la 36 de ani are probleme cardiace. Si aceste lucruri nu ar fi relevante, daca nu aflati afirmatiile lui dupa alte cateva sesiuni:”… dar este mai important sa simt ca sunt liber – si asta vreau, mai mult decat toti banii pe care-i castig acum…”

Revin la subiectul acestui editorial, si raspunsul meu este inca o data – da, exista o piata de coaching, doar ca este una eterogena, si din pacate, insuficient informata in privinta beneficiilor pe care le poate aduce coachingul in viata personala si cea profesionala a romanilor.

Ne vom continua calatoria si demersul pentru o comunicare deschisa, si in numerele viitoare vom clarifica o parte din beneficiile concrete ce pot fi obtinute in urma unui proces de coaching, cum ar fi: performanta profesionala, increderea in propria persoana, descoperirea scopului, a sensului in viata….si nu in ultimul rand a satisfactiei personale pentru tot ceea ce facem!


1 comentariu la “Putem vorbi despre o piata de coaching azi in Romania?”
  1. melania coman a spus:

    In oameni chiar exista resurse nebanuite – incerc totusi sa imi dau seama cat de multa rabdare, pasiune si incapatanare trebuie sa aiba un asa-numit coach – eu am incercat sa „antrenez” oameni pe care ii cunosc si care, cu putin sprijin si cu un dram de vointa, ar putea ajunge departe – mai departe decat voi ajunge eu vreodata. Nu am reusit sa ii clintesc. Le mai transmit mesaje subtile despre cat de mare este potentialul lor chiar si acum, dar m-am hotarat sa le las libertatea de a alege… Ceea ce fac ei este problema lor, nu a mea. Coachingul – daca e sa o luam asa, e tot o forma de educare a adultilor, iar principala diferenta intre a educa un adult si a educa un copil / tanar, este ca acesta trebuie sa isi doreasca sa treaca prin acest proces.

Comentariul tau